Апологія старця
Сави Святогорця*
Шлях доброї незгоди
Лист – Сповідання православної віри Короткі відомості про старця Саву з келії Святителя Миколая
на Капсалі, Афон. Високоповажний старець отець Сава спочатку
слідував політиці дев’ятнадцяти керуючих монастирів на Афоні, котрі вважали, як
і багато хто, що на деякий час потрібно робити певні поступки в питаннях віри. І
так як він був доброчесний, щирий і благонамірений, то багато отців, котрі нещодавно
прибули на Афон, - так званні «нові святогорські* отці», які
перебувають у спілкуванні з екуменістами і поминають Константинопольського
патріарха, - часто відвідували старця. Вони ставили його як приклад своїм учням
і незмінно повторювали, що, якщо відокремлення зилотів і їхні протести є правильними,
чому тоді доброчесний отець Сава не пішов за ними? Але
коли в грудні 1987 року Константинопольський патріарх Димитрій* співслужив з римським папою, старець Сава
повстав – його душа не могла більше
переносити перебування в такій явно екуменічній церкві. Разом з іншими
подвижниками він протестував і відокремився від усієї решти отців на Афоні,
котрі слідують політиці дев’ятнадцяти монастирів. Він не ходив до церкви ні в
жоден з цих монастирів, ні в келії чи скити, котрі були у спілкуванні з ними. Це
викликало гнівне обурення всіх, тих, хто поминали Вселенського патріарха: з
монастирів і келій до о. Сави стали приходити монахи, щоб переконати його
повернутися. Але часті відвідування, котрі були йому лише тягарем, залишались марними. В
решті решт, старець був змушений відповісти письмово одному ченцеві, котрий
часто дошкуляв йому. Цим листом о. Сава дав відповідь усім, хто утискав його,
бо вони були добре організовані і застосовували усі можливі засоби, щоб вирвати
старця з Православія*
і втягнути його в сіті пагубного
екуменізму. +++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Дорогий
отець Нікодим*, благослови! Під час твого відвідування нашої келії декілька днів тому
ти знову повторив свої неправославні догматичні висловлювання,
що ми знаходимося поза Церкви, бо не поминаємо патріарха Димитрія. Ти
зробив також і деякі інші вислови, заради яких ми відчуваємо себе змушеними написати
цей лист для твого цілковитого настановлення, після того як докази і
спростування, які ми запропонували тобі під час нашої розмови, порушили твій
душевний мир і привели тебе в гнів. У книзі "Достопам'ятні
оповіді отців-пустельників" пишеться, що коли авву Агафона запитали про
те, чи він гордяк, блудник і єретик, він відповів позитивно на два перших
питання, бо сіє було корисно для його душі, але не погодився з тим, що він
єретик, бо єресь являється* відпадінням від Бога. На твою думку, (і згідно всім святогорським монастирям, крім Есфігмена, скиту
Св. пророка Іллі і безлічі отців-зилотів ), ми помиляємось
і являємось розкольниками. Важко тобі визнати, що Константинопольська
патріархія проповідує єресь, бо тоді тобі слід
визнати, що перебувати у спілкуванні з цими вовками, а не пастирями, є гідним засудження,
або ж слід тобі перестати йти слідом за ними, згідно заповіданому усіма святими
отцями і церковними соборами. Ти намагаєшся виправдати Фанар, але їхні власні слова і діяння показують,
що ти помиляєшся. Даремно ти наводиш думку отця
Паїсія і деяких інших, які проявляють поблажливість
до теперішнього становища і роблять
поступки, кажучи, що вони чинять так «по
ікономії», та, коли прийде цьому час (коли нібито Димитрій, як він сказав,
увійде в повне спілкування з папою), ви
відокремитесь від усього, що порушує вчення святих отців і церковних соборів.
Ви глибоко помиляєтеся.
Що стосується
умовлянь декотрих, на які ти посилаєшся, - або старця Паїсія, або твого сусіда о.
Ісаака*, або чиїхось інших, котрі стверджують, що Димитрій «правильно преподає*
слово істини», хіба можна тобі очікувати, що ми приймемо їх як богоугодні, коли
вони абсолютно протилежні православному
вченню? І як тільки-но зраджується істина, чи не є більш доречним назвати сіє
беззаконням, ніж ікономією, відступленням, пристосовництвом аніж поблажливістю?
Ти наполягаєш на своїй позиції, бо старець
Паїсій сказав, що «Димитрія підвели його єпископи, і він вчиняє те, чого не
бажає» і що «якщо ми припинимо поминати
патріарха, то опинимось поза Церквою» та ще багато іншого, до чого можуть бути
віднесенні слова свят. Іоанна Златоуста: «Усі
їхні слова безумні і являються* казками
для нерозумних дітей!». Ці їхні слова являються* плодом нового богословія*, використаного
Фанаром в сумнозвісної Енцикліці 1920 р., в котрій єретики названі «нашими
співспадкоємцями Божої благодаті». Ти
наводиш слова свят. Іоанна Златоуста, що «навіть кров мучеництва не змиває
гріха розколу», а також слова свят. Ігнатія Богоносця: «Ніщо серед вас нехай не
звершується без єпископа» і робиш висновок, що коли відділяємось від свого
єпископа, то стаємо поза Церквою.
|