Українська Православна Духовна Місія

Субота, 18.05.2024, 20:40

Вітаю Вас Гість | RSS | Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід

Головна » Статті » Статті

Різдвяна енцикліка митрополита Григорія (Бабунашвілі), Бостонського, Первоієрарха СПЦПА (HOCNA) Ч. 2

Різдвяна енцикліка митрополита Григорія (Бабунашвілі), Бостонського, Первоієрарха СПЦПА (HOCNA) Ч. 2.

Тут ми підходили до критичної точки: він мав намір зробити це тайно, аби не надавати її становищу розголосу. Якщо б Йосиф обнародовав припущене прелюбодіяння, Марії загрожувала би смерть. Саме для того, аби цього не сталося, Йосиф вирішив приховати її таємницю. Ось чому євангеліст називає його праведным. В Євангелії його хвалят не за те, що він дотримувався закону, а за порушення закону в цьому питанні! Святой Іоанн Златоустий описує поведінку Йосифа таким чином:

«Та, тим не менше, він був настільки вільним від пристрасті, що не бажав засмучувати Діву навіть в самих незначних випадках. Таким чином, у той час, як тримати її у своєму домі, здавалось порушенням Закону, але викриття і притягнення її до суду примусили б його віддати її на смерть; він не робить нічого з цього, але поводить себе тепер за більш високим законом, ніж Закон ». (За 4 гл. Євангелія від Матфея)[1]

Що це за вище правило? Це Євангеліе, яке вимушене правило милосердя превалювати над правилом справедливістю, на котрому засновувався Закон Мойсея. Старий закон давав заповіді і вимагав покарання за їхнє порушення незалежно від каяття правопорушника. Закон Мойсея був необхідним засобом, щоб відвести ізраїльтян від беззаконня та гріху та прищепити їм почуття справедливості. Тим не менш, це був крок за ще більш досконалим Законом Євангелія, який, замість того, щоб закликати до покарання грішника, закликає проявити співчуття до нього, вимагаючи ще більш високого стандарту доброчесності. Відповідно, праведність Йосифа полягає в наступному: він був співчутливим і милосердним, дотримуючись досконалого закону милосердя, а не недосконалому закону справедливості. Це протистояння між милосердієм і справедливістю чудово проголошено Ісааком Сирином:

«Милосердя і справедливість в одній душі подібні людині, яка поклоняється Богу і ідолам в одному будинку. Милосердя проти справедливості. Справедливість - це равенство парного масштабу, бо воно надає кожному то, на що він заслуговує; і коли воно дає відшкодування, воно не схиляється на одну сторону, є скорботою та жалісттю. Милосердие, з іншого боку, є печалью і жалості, викликаною добротою, і вона співчутливо схиляє людину в напрямку до всього; хто заслуговує на зло, тому не відповідає (злом), і хто заслуговує на добро, того переповнюєнадлишком). Відповідно, якщо в одній частині існує частина справедливості, то в іншій є частина злоби. Як трава і огонь не можуть співіснувати в одному місці, так справедливість і милосердя не можуть перебувати в одній душі. Як піщинка не може урівноважити велику кількість золота, так і порівняння Божого правосуддя, не може урівноважити Його милість»[2].

 

[1] «…и однако Иосиф столько был чужд страсти, что не захотел причинить Деве даже и малейшего огорчения. Так как оставить Ее у себя казалось противным закону, а обнаружить дело и представить Ее в суд значило предать Ее на смерть, то он не делает ни того, ни другого, но поступает уже выше закона…»- Толкование Св. Иоанна Златоуста на Евангелие от Матфея на гл. 4, беседа 4: гл.4;)

[2] «…Милосердие и правосудие в одной душе – то же, что человек, который в одном доме поклоняется Богу и идолам. Милосердие противоположно правосудию. Правосудие есть уравнивание точной меры, потому что каждому дает, чего он достоин, и при воздаянии не допускает склонения на одну сторону, или лицеприятия. А милосердие есть печаль, возбуждаемая благодатью, и ко всем сострадательно преклоняется: кто достоин зла, тому не воздает (злом), и кто достоин добра, того преисполняет (с избытком). И если в одном есть часть справедливости, то в другом есть часть злобы687. Как сено и огонь не терпят быть в одном доме, так правосудие и милосердие – в одной душе. Как песчинка не выдерживает равновесия с большим весом, золота, так требования правосудия Божия не выдерживают равновесия в сравнении с милосердием Божиим…» - Св. Исаак Сирианин. Слово 89. «О вреде безрассудной ревности, прикрывающейся личиною ревности Божественной, и о помощи, какая бывает от кротости и других нравственных качеств».



Джерело: https://drive.google.com/file/d/1JZuncCthK-UWYnCzlJqcSmSReXXhj2SM/view
Категорія: Статті | Додав: Зілот (09.01.2019)
Переглядів: 280 | Рейтинг: 0.0/0

Форма входу

Гомілетика [4]
Апологетика [6]
Статті [9]

Категорії розділу

Гомілетика [4]
Апологетика [6]
Статті [9]

Наше опитування

Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 13

Друзі сайту

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Пошук